Avrupa Komisyonu’nun Türkiye Masası Yetkilisi Paquet: “Taşıma Engellerini Kaldırmak İçin Farklı Senaryolardan Dengeli Bir Bileşim Oluşturmaya Çalışıyoruz” - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /DÜNYADAN HABERLER
  • /AVRUPA KOMİSYONU’NUN TÜRKİYE MASASI YETKİLİSİ PAQUET: “TAŞIMA ENGELLERİNİ KALDIRMAK İÇİN FARKLI SENARYOLARDAN DENGELİ BİR BİLEŞİM OLUŞTURMAYA ÇALIŞIYORUZ”
AVRUPA KOMİSYONU’NUN TÜRKİYE MASASI YETKİLİSİ PAQUET: “TAŞIMA ENGELLERİNİ KALDIRMAK İÇİN FARKLI SENARYOLARDAN DENGELİ BİR BİLEŞİM OLUŞTURMAYA ÇALIŞIYORUZ”
A+A-


İktisadi Kalkınma Vakfı organizasyonunda düzenlenen “Türkiye’nin AB Sürecindeki Son Gelişmeler: 2015 İlerleme Raporu Öncesinde Kritik Konular ve Beklentiler” konulu toplantıda Türkiye’nin AB’ye tam üyelik süreci konusunda Avrupa Komisyonu’nun mevcut değerlendirmeleri paylaşıldı.
 
Türkiye ile Avrupa Birliği arasında son birkaç yıldır süregelen Ekonomi diyaloğunun, AB tarafının tek taraflı olarak dikte ettiği “tam üyelik müzakereleri sürecinden farklı olarak”, Türkiye ve AB tarafı arasında “iki eşit ticaret ortağı” olarak eşit bir düzlemde sürdüğüne dikkat çekti.  Gelecek yıl 2 yeni başlığın (Yargı ve Temel Haklar, Adalet, Özgürlük ve Güvenlik) müzakereye açılacağını bildiren Avrupa Komisyonu Türkiye Masası yetkilisi Patrick Paquet, Türkiye-AB ilişkilerinin (seçim sonrası) yeni dönemde ve önümüzdeki 5 yıllık dönemde “yeni bir söyleme” ihtiyaç duyduğunu ifade etti.
 
Avrupa Komisyonu tarafından yaptırılan “Türkiye-AB karayolu yük taşımacılığının serbestleştirilmesi” konulu Etki Analizi sonuçlarına göre, Türkiye-AB ticaretinden Türk ihracatçısı için toplam 1,9 milyar Euro, AB’li ihracatçılar içinse 1.6 milyar Euro kayba yol açan taşıma kotalarının, taşımaların karşılıklı olarak serbestleştirilmesiyle her 2 ekonomiye önemli kazanımlar sağlayacağına dair bilgileri hatırlatan UND, Sn. Paquet’ye Avrupa Komisyonu’nun bu etki analizi üzerinden meseleyi AB gündeminde tutması için talepte bulundu.
 
Kota sorununun çözümünde önemli bir seçenek sunan “Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Müzakereleri”nin başlayacağı yönünde bilgiler alındığına dikkat çeken UND, bu sürece meslek örgütlerinin nasıl katılabileceğini ve sürecin işleyişini sordu.
 
Dünya Bankası tarafından 2014 yılında yayınlanan “Türkiye-AB Gümrük Birliği Değerlendirmesi” raporuna atıfta bulunan ve rapordaki bulgulara dayanarak Gümrük Birliği’nin işleyişindeki mevcut asimetriyi teyit eden Paquet, Gümrük Birliği’ne taraf olan Türkiye’nin bununla ilgili karar alma mekanizmalarında söz sahibi olmadığını, ayrıca AB’nin Güney Kore gibi Türkiye’den bağımsız şekilde imzaladığı serbest ticaret anlaşmalarının Gümrük Birliği açısından yarattığı sorunların bilincinde olduklarını aktardı.
 
Mevcut Gümrük Birliği’nin en önemli eksikliklerinden birinin de anlaşmazlık çözüm mekanizmalarının olmaması olduğunu açıklayan Komisyon yetkilisi, Türkiye-AB arasındaki ekonomi diyaloğu kapsamında, 2 tarafın ticaret paydaşlarının sesinin daha fazla duyulabileceği ortak platformların oluşturulmasının önemini vurguladı.
 
Avrupa Komisyonu Türkiye Masası yetkilisi, UND sorusuna istinaden, 2016 yılında başlaması beklenen Türkiye-AB Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Müzakere sürecine dair ayrıntılı bilgi verdi. Paquet, Bizzat AB Dış ilişkiler Komiseri Sn. Mogherini’nin talimatıyla öncelik verilen bu sürecin startının, yakında resmen başlayacak olan “Gümrük Birliği Etki Analizi” ile verileceğini açıkladı. Alınan karara göre, Avrupa Komisyonu öncelikle bir konsorsiyum görevlendirerek kendi etki analizi raporunu hazırlatacak, bu etki analizinin sonuçları Komisyon tarafından AB üye ülkeleri ile paylaşılacak, akabinde ise AB üye ülkelerinden Gümrük Birliği müzakereleri için yetki alınarak Gümrük Birliği’ni güncelleyecek müzakerelerin yürütülme şekli belirlenecek.
 
Türkiye-AB Gümrük Birliği konusundaki görüşlerin, Türkiye’deki paydaşlar tarafından Avrupa Komisyonu’nun resmi web sayfası üzerinden bugünden iletilebileceğini, bu görüşlerin Mart/Nisan 2016’da yayınlanacak ara dönem raporuna yansıyacağını söyleyen Patrik Paquet, Nisan 2016’da Türkiye ve AB kamuoylarına yönelik resmi istişare sürecinin başlayacağını belirtti.
 
Karayolu kotaları meselesinin, AB ülkeleri için çevre vb. nedenlerle hassasiyet taşıdığını ifade eden Komisyon yetkilisi, bu sebeple Avrupa Komisyonu’nun meselenin Gümrük Birliği çerçevesi içinde yapılacak iyileştirmelerle ele alınması veya taşımacılık alanında AB ile ayrı bir anlaşmanın imzalanması gibi farklı olasılıkları (senaryoları)  bir araya getirecek, AB üye ülkelerinin de kabul edeceği,  dengeli bir tedbir ile çözülmesi için karar verme aşamasında olduğunu bildirdi.
 
Türkiye ile AB arasında süren Vize Diyaloğu konusundaki İKV sorusuna da açıklama getiren Patrick Paquet, vize konusunun ticaret meselelerinden farklı olarak, Avrupa Komisyonu’nun yetki alanından daha da uzak bir konu olduğuna dikkat çekerek, Schengen sistemi içinde farklı ülkelerin farklı vize uygulamaları olmasının, istenmeyen bir durum olmasına rağmen, önüne geçilemediğini aktardı.
 
Türkiye’nin vize kolaylığı konusunda anlaşma yaptığı diğer ülkelerden örnekler olup olmadığını soran Avrupa Komisyonu yetkilisi, Türkiye-AB arasında 3. yılını doldurmak üzere olan “Vize Muafiyeti ve Geri Kabul Anlaşması” çerçevesinde, iş dünyasının çeşitli kesimleri için (tam muafiyet öncesi) çok girişli-uzun süreli  vize gibi “vize kolaylığı” olasılığının da AB gündeminde olduğunu söyledi.