HEDEF: 2016 YILINDA ÇİN HALK CUMHURİYETİ İLE TÜRKİYE ARASINDA KARAYOLU TAŞIMACILIĞININ BAŞLAMASI!

Türkiye Cumhuriyeti ve Çin Halk Cumhuriyeti Arasında Karayoluyla Uluslararası Taşımacılık Görüşmesi 2. Toplantısı İstanbul’da Gerçekleştirildi.
25-26 Mayıs 2015 tarihinde Pekin’de gerçekleştirilen toplantıda “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Çin Halk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Karayoluyla Uluslararası Yük ve Yolcu Taşımacılığı Anlaşması” taslağı detaylı bir şekilde görüşülmüş ve karşılıklı olarak parafe edilmişti.
30-31 Mayıs 2016 tarihlerinde Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Nurhan Tüfekçioğlu’nun başkanlığındaki Türk Heyeti ile Çin Halk Cumhuriyeti Ulaştırma Bakanlığı Taşıma Hizmet Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Wang Shuiping’in başkanlığındaki Çin Heyeti arasında İstanbul’da Karayoluyla Uluslararası Taşımacılık Görüşmesi 2. Toplantısı gerçekleştirilmiştir.
Toplantı, Çin heyeti ve Türk heyetinin karşılıklı iyi niyeti ve güveni çerçevesinde, ileri doğru verimli bir adım atılması temennileri ile başlamıştır. 58 ülkeyle karayolu anlaşması olan, yılda 25 KUKK toplantısı gerçekleştiren, Dünyada en fazla TIR karnesi kullanan, AB mevzuatına tam uyumlu ve ulaştırma mevzuatı ile kurumsallaşmış ve rekabetçi bir sektör yaratmış olan Türkiye’nin bir ilham kaynağı olduğunu belirten Çin Heyeti, Türkiye gibi uluslararası anlaşmalar yapmak amacında olduklarını vurgulamıştır.
Türkiye ile yapacakları Karayolu Anlaşmasının Çin için örnek bir anlaşma olacağı ve devamında İpekyolu güzergahında yer alan diğer ülkelerle de benzer anlaşmaların yapılmasının hedeflendiği belirtilmiştir. İpekyolu’nun yeniden canlandırılması noktasında bu iki ülkenin ilişkilerinin ve çalışmalarının en önemli faktör olduğu hem Türk, hem de Çin heyetince tekrarlanmıştır.
Çin’in AB’ye ticaretinde Denizyolu ve Demiryolu kullanılmaktadır. Karayolunun çok önemli bir faktör olduğu ve ticareti hızlandıracağı ortak fikirdir. Bu anlaşma ile Hazar güzergahı üzerindeki işlem hacminin daha da artacağı düşünülmektedir. Çin Heyeti, ulusal taşımalarında karayolu payının %75 olduğunu ve diğer modların (Denizyolu, Demiryolu, Havayolu) %25’i temsil ettiğini söylemiştir. Karayolu taşımacılığının iki ülkenin ekonomisine çok olumlu katkılar sağlayacağı iletilmiştir.
Bu bağlamda; Çin ve Türkiye’deki şirketler arasında yapılacak ortaklılar ile uluslararası boyutta çok kapsamlı büyümeler olacağı düşünülmektedir. Türk heyeti, Çin heyetine, 2016 yılı içerisinde, uluslararası taşımacılık yapan Çin şirketlerini Türkiye’de ağırlamaktan mutluluk duyacağını, Çinli firmalara yerinde uygulamalar konusunda destek gösterilebileceğini ve Türk firmalarının da aynı şekilde organize olarak Çin’e teknik ziyaret yapabileceğini iletmiştir. Çin heyeti bu teklifi memnuniyetle karşılamış ve kurumlar arası iletişime yoğunlaşmanın önemi vurgulanmıştır.

Çin’in TIR Karnesi anlaşması yaptığı ve devam eden süreçlerin Çin Gümrük Bakanlığı tarafından titizlikle takip edildiği belirtilmektedir. Çin, uluslararası anlaşmalara ve standartlara taraf olmak üzere çalışmalarını sürdürmekte, uluslararası konvansiyonlar ile ilgili eğitimler almaktadır. Çin Heyetinin; Uluslararası Anlaşmalar, Standartlar, Gümrük İşlemleri, Sigorta işlemleri, Sürüş ve Dinlenme Süreleri, v.b. konulardaki soruları, toplantıya Türk Heyetini temsilen katılan uzmanlarca detaylıca cevaplandırılmıştır.
Araç standartlarında, hem ağırlık hem de uzunluk olarak Çin standartları, AB standartlarına göre farklılık göstermektedir. Çin AB standartlarına uyumlu olmak istemektedir.

Taraflar, 25-26 Mayıs 2015 tarihlerinde iki ülke arasında Pekin’de yapılan ilk Karayoluyla Uluslararası Taşımacılık Görüşmeleri sonunda parafe edilen “Türkiye Cumhuriyeti ve Çin Halk Cumhuriyeti Arasında Karayoluyla Uluslararası Yük ve Yolcu Taşımacılığı Anlaşması” taslak metni üzerinde görüş teatisinde bulunmuşlardır. Bu kapsamda revize edilmiş taslak anlaşma metni üzerinde genel bir mutabakat sağlanarak parafe edilmiştir. Bununla birlikte, Çin tarafı söz konusu taslak anlaşmada yer alan bazı konular hakkında ilgili otoriteleri nezdinde görüş alındıktan sonra, en kısa sürede Türk tarafına bilgi vereceğini belirtmiştir. Türk Heyetince üzerinde büyük önemle durulan, sürücülere çok girişli vize verilmesi hususu da Çin Heyetince müzakereler sonrası kabul edilmiş, uygulama anlaşmaya eklenmiştir. Konu Çin ilgili makamlarına sunulacaktır.
Diğer taraftan, Türk tarafı bahse konu Anlaşmayı 2016 yılı içerisinde imzalamaya hazır olduğunu ifade etmiş; Çin tarafı ise Anlaşma’nın en geç 2016 yılı sonuna kadar imzalanmasını teminen gerekli istişareleri tamamlamaya gayret edeceklerini ifade etmiştir. 
İlgili toplantıya Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Nurhan Tüfekçioğlu başkanlık etmiş olup, toplantıda UND’yi Genel Sekreter Nagihan Soylu ve Uzman Berkalp Kaya temsil etmiştir.
Yoğun girişimleriyle söz konusu anlaşmanın hazırlanmasında büyük payı olan Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Nurhan Tüfekçioğlu ve heyetine sektörümüz adına şükranlarımızı sunar, 2016 yılında yürürlüğe girmesi hedeflenen Çin ile Türkiye arasında karayolu taşımacılığının ülkemize hayırlı olmasını dileriz.

Toplantının ardından, Çin Heyeti, UND tarafından organize edilen lojistik firma teknik ziyaretine katılmıştır. Teknik ziyarette aracın yükleme süreçleri, yükleme ile ilgili evraklar, Çekici ve Römork’un yurtdışına çıkması için gereken evraklar, Sürücü evrakları ve araçlarda bulunan teknik cihazlar incelenmiştir. Gümrük süreçleri ve geçiş belgeleri hakkında detaylı bilgilendirmeler yapılmıştır. Teknik ziyarette göstermiş olduğu ilgi ve bilgilendirmeleri için üyemiz Barsan Global Lojistik’e teşekkür ederiz.