Bilindiği üzere, AETR Konvansiyonu, uluslararası karayolu taşımacılığında çalışan mürettebatın çalışma koşullarını ve bu kapsamda takograf kullanımını düzenleyen bir sözleşmedir. Ülkemiz de söz konusu sözleşmeye taraf ülkeler arasındadır.
Bu kapsamda, 16 Haziran 2010 tarihinden sonra tescil edilen ve uluslararası taşımacılık faaliyetinde bulunan yeni tescil edilen araçlar dijital takograf kullanmaya başlamıştır. Söz konusu takograf cihazları AETR Konvansiyonu kapsamında birinci nesil dijital takograf olarak tanımlanmaktadır ve tüm araçlarımız 10 Ekim 2021 tarihi itibarı ile dijital takografa geçmiştir.
AB ülkelerinde ise, 15 Haziran 2019 tarihinde yeni tescil edilen araçlarda 2 nci Nesil dijital takograflar zorunlu olmuştur. AETR sözleşmesine taraf ülkeler ile AB arasında, AETR Sözleşmesinin değiştirilmesi konusunda müzakereler devam etmektedir. Bu konuda uzlamşa sağlanıp değişiklikler taraflar tarafından onaylanmadan, 2 nci nesil dijital takografların AETR ülkelerinde kullanılması mümkün değildir, yasaktır. Buna rağmen, bazı AB ülkelerinde (özellikle Belçika’da) takograf denetimi yapılan bazı Türk araçların, ikinci nesil dijital takograf olmadığı gerekçesiyle cezai müeyyide uygulandığı bilgisi Derneğimize iletilmiştir. Söz konusu denetimlerde, yetkililer tarafından 15 Haziran 2019 tarihinden sonra tescil edilen Türk plakalı araçlara ikinci nesil dijital takografın bulunması gerektiği belirtilmiş ve bu doğrultuda cezai müeyyide uygulanmıştır.
Derneğimize iletilen bilgilendirmelere istinaden; Türk araçlarına uygulanan söz konusu haksız cezalara ilişkin IRU ve Avrupa Komisyonu nezdinde girişimler yapılmış olup ikinci nesil dijital takograf bulunmaması nedeniyle uygulanan cezaların haksız olduğu teyit edilmiştir.
Bu çerçevede, firmalarımızın yurt dışında ikinci nesil dijital takograf bulunmaması nedeniyle cezaya maruz kalması durumunda (Daha önce yazılmış cezalar dahil), Derneğimize bilgi vermeleri ve itiraz yoluna başvurmaları, önemle rica olunur.