AETR Sözleşmesinde, afet durumlarında takograf kullanımını düzenleyen herhangi bir hüküm bulunmamaktadır. Sadece sel, yangın güvenlik vb. sebeplerle sürelere uyulamaması durumlarında hareket tarzlarını açıklayan maddeler bulunmaktadır. Belirtilen durumlarda, sürücüler sürüş sürelerini uzatabilir, dinlenmeleri daha geç verebilir veya dinlenmelerini bölebilirler. Fakat, kural olarak, afet durumlarında yardım malzemelerinin taşınması, AETR Sözleşmesi kapsamı dışında bir çalışmadır. Özellikle uluslararası taşımacılıkta çalışan ve yakında tekrar yurt dışına çıkacak sürücüler ile ilgili aşağıda belirtilen hususlara dikkat edilmesi önerilir.
Sürücülerin, yardım malzemesi yüklemek için ilk noktadan hareket ettiği an, tarih ve saat (UTC olarak) kaydedilmelidir. Sürücülerin kartlarını takograftan çıkarmaması önerilir. Fakat, çıkardıkları durumlarda da zamanlar mutlaka kaydedilmelidir. Sürücün, en son yardım taşıma seferinin bittiği zaman da kaydedilmelidir. Alınabiliyorsa, yardım taşımaları için zabıta, afet yöneticileri veya güvenlik birimlerinden belge alınması faydalı olacaktır.
Sürücü, yol kenarı denetiminde, kural olarak önceki 29 gün içinde ne yaptığının hesabını vermek durumundadır. Firmalar, sürücüler sefere çıkmadan önce, ekte örneği görülen etkinlik belgesini düzenlemelidir. Belgede 17 numaralı hane (Sürücü, AETR sözleşmesi kapsamında olmayan bir araç kullanmıştır) işaretlenmelidir. Bu belge, sefere çıkmadan önce ıslak imzalı olarak sürücüye verilmelidir.
Belge için lütfen tıklayınız.
Belgenin Türkçe tercümesi için lütfen tıklayınız. (Gayriresmi Türkçe çevirisidir. Lütfen İngilizce versiyonunu doldurunuz.)
İlaveten, TOBB STAUM tarafından iletilen, Afet Bölgesinde Taşıma Faaliyetinde Bulunan Taşıtlarda Çalışan Sürücü ve Taşımacıların Takograf Kuralları Gereğince İzlemesinde Fayda Görülen Adımlara ilişkin bilgi notuna ulaşmak için lütfen tıklayınız.