Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından Derneğimize iletilen bilgilendirmeye istinaden;
Bilindiği üzere, uluslararası karayolu taşımacılığında ikili ve çok taraflı anlaşmalarla sağlanan geçiş belgeleri kullanılmakta olup, çok taraflı bir anlaşma kapsamında kullanılan ve 43 üye ülke arasında taşıma yapma imkanı sağlayan UBAK izin belgeleri taşımacılıkta önemli bir rol oynamaktadır.
Halihazırda fiziksel olarak düzenlenen UBAK izin belgeleri için 2019 yılında alınan karar doğrultusunda başlatılan dijitalleştirme çalışmaları, dünyayı etkileyen pandemi ve Rusya-Ukrayna krizi gibi nedenlerle ertelenmiş olup, 2023 yılı sonunda çalışmalara yeniden başlanmıştır. 2024 yılı itibariyle de Electronic Data Interchange (EDI) sistemi için gerekli yazılım çalışmalarına başlanmıştır.
2025 yılı itibariyle UBAK izin belgeleri EDI sisteminde tamamen dijital ortamda düzenlenecek ve taşımacılar tarafından dijital ortamda kullanılacaktır. Söz konusu sistemin; Uluslararası Taşımacılık Forumu (ITF) Sekretaryası, ülkelerin belge vermeye yetkili otoriteleri, kontrol otoriteleri ve taşımacılar olmak üzere 4 taraflı bir yapısı bulunmakta olup, her tarafın sistemdeki yetkileri ve rolleri açık bir şekilde tanımlanmıştır.
Bu kapsamda, ülkemizde belge vermeye yetkili otorite olarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yer almakta olup, UBAK izin belgesi tahsis edilecek firmalar EDI sistemi üzerinden dijital ortamda Bakanlık tarafından yetkilendirilecek ve UBAK izin belgeleri tahsisi de bu sistem üzerinden yapılacaktır. EDI sisteminden yetkilendirilen firmalar, kendilerine tahsis edilen UBAK izin belgeleriyle yapacakları taşımaları, halihazırda fiziki karayolu karnelerine işledikleri gibi dijital ortamdaki ilgili yerlere işleyerek taşımalarını gerçekleştireceklerdir. Bakanlık tarafından yetkilendirilen firmalar, istedikleri takdirde firma çalışanlarını veya sürücüleri sistem üzerinden yetkilendirebileceklerdir.
Ayrıca, UBAK izin belgelerinin dijital hale gelmesiyle birlikte, belgenin fiziksel olarak transferine ihtiyaç duyulmadığından ilgili belge yeni sefer kullanılabilir hale gelebilecek ve taşımacı firmalarımız operasyonel olarak belgeleri daha verimli bir şekilde kullanabilecektir (Örneğin, Türkiye'den Almanya'ya UBAK belgesi ile yapılan bir taşımada, taşımanın tamamlanmasıyla birlikte aynı belge anlık olarak İspanya'dan Türkiye'ye yönelik bir taşımada kullanılabilecektir.)
Diğer yandan, UBAK izin belgelerine ilişkin kontroller de ilgili kontrol otoriteleri tarafından dijital ortamda düzenlenen bildirimler ve oluşturulan belgeler üzerinden yapılacak olup, ayrıca EDI sisteminin kendi içerisinde de gerekli kontrol mekanizmaları yer alacak ve bu şekilde yaşanabilecek suiistimallerin önüne geçilecektir.
Hâlihazırda geliştirme aşamasında olan EDI sisteminin yazılım testleri devam etmektedir. Gerekli yazılım geliştirme çalışmalarının tamamlanmasının akabinde taşımacılarımıza detaylı bilgilendirme yapılacaktır.
Üyelerimize önemle duyurulur.