Nisan 2021 tarihinden beri Avrupa Birliği ve Türkiye Arasında Sivil Toplum Diyaloğunun Desteklenmesi Hibe Programı (CSD-VI) desteğiyle UND, Avrupa Birliği ve Küresel Araştırmalar Derneği (ABKAD), Polonya Uluslararası Karayolu Taşımacıları Derneği (ZMPD) ve Brüksel merkezli Avrupa Komşuluk Konseyi (ENC) iş birliğinde hayata geçirilen “Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Yeni Bir Karayolu Taşımacılığı İsbirliği: Beklentiler ve Olasılıklar Projesi”nin kapanış etkinlikleri; 25 Mart 2022 tarihinde gerçekleştirilen STK’lar Buluşması ile sona erdi.
Proje kapsamında, UND girişimleriyle “AB-Türkiye Uluslararası Yeşil Koridorlar STK Ağı” adıyla kurulan sivil toplum diyaloğu platformunun üyesi olan kuruluşlar, aynı Ağın üyelerinden TOBB ve TOBBUND’nin ev sahipliğinde İstanbul’da bir araya geldi.
TOBB Taşımacılık ve Lojistik Sistemleri Daire Başkanı ve IRU (Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği) Eşya Taşımacılığı Konseyi Başkanı Aslı Çalık ile TOBBUND Genel Müdürü ve BSEC-URTA (KEİ Bölgesi Karayolu Taşımacılığı Dernekleri Birliği) Genel Sekreteri Mehmet Uylukçu’nun açış konuşmalarını yaptığı buluşmaya, uluslararası STK Ağına üye olan 20 derneğin temsilcileri katıldı.
ASLI ÇALIK: EKONOMİ VE TİCARETİN KURALLARI DEĞİŞİYOR; YENİ DÜNYA İLE ESKİ KURALLAR VE POLİTİKALARLA BAŞA ÇIKAMAYIZ
Aslı Çalık yaptığı konuşmada; TOBB olarak proje kapsamında Türkiye-AB arasında karayolu taşımacılığı alanında işbirliklerinin geliştirilmesine yönelik olarak gerçekleştirilen çalışmaların parçası olmaktan gurur duyduklarını ve kurulan STK Ağı aracılığıyla diyaloğun artırılmasının sadece lojistik sektörü değil, tüm sektörler için karşılıklı olumlu sonuçların önünü açacağına inandıklarını ifade etti. Avrupa Birliği ile Türkiye’nin ayrılmaz ticaret ortakları olduğunu ve dijital dönüşüm ile yeşil dönüşüm alanları başta olmak üzere karşılıklı olarak işbirlikleri ve diyaloğun artırılması gerektiğini vurgulayan Çalık, karayolu taşımacılığında uygulanan kota ve transit ücretlerin yanı sıra profesyonel sürücü vizeleri ve sınır geçişlerindeki bürokrasi ve eşgüdümsüzlüğün bütünleşik tedarik zincirlerinin düzgün işleyişini engelleyerek, AB tarafındaki tüketiciler ve AB ekonomilerine de önemli zararlar verdiğine dikkat çekti. Aslı Çalık, Avrasya’daki kriz sürecinde taşımaların ve mal hareketlerinin de önemli bir değişim sürecine girdiğini, Türkiye’nin batı kapılarıyla beraber doğu sınır kapılarında da yoğunlukların ciddi boyutlara ulaştığını, yeni dönemde Avrupa Birliği’nin ticaretinin kuzeye ve doğuya Türkiye olmadan erişemeyeceğini; dünyada ekonomi ve ticaretin kuralları değişirken, yeni dünya ile eski kurallar ve politikalarla başa çıkılamayacağını, Türkiye ve AB’nin yeni durumu etkin şekilde analiz ederek, eşgüdümlü ve yakın işbirliği içinde hareket etmesi gerektiğini belirtti.
MEHMET UYLUKÇU: AB VE TÜRKİYE ARASINDA KARŞILIKLI ANLAYIŞ, DİYALOG VE İŞBİRLİĞİ ZEMİNİNDE SORUNLARA ÇÖZÜM BULABİLİRİZ
TOBBUND olarak bu projenin bir parçası olmaktan gurur duyduklarını ifade eden Mehmet Uylukçu, Projenin 24 Mart 2022 tarihinde açıklanan sonuçlarının önemli olduğunu ve çok kritik konuların altının çizildiğini belirten Mehmet Uylukçu, projenin esasının Türkiye ve Avrupa Birliği tarafında diyaloğun desteklenmesi olduğunu; hem AB hem de Türkiye tarafında diyalog kanallarının oluşturulması ve karşılıklı anlayış temelinde yeni işbirliklerinin geliştirilmesi için kurulan uluslararası STK Ağının faydalı bir platform sunduğunu vurguladı. Uylukçu, Türkiye ve AB’deki STK’lar arasında ortak bir diyalog ve işbirliği zemini oluşturulabilirse, yaşanan sorunların detaylı şekilde analiz edilebileceği ve çözümlenebileceğine inandığını, bu anlamda gelecek için çok ümitli olduğunu söyledi.
TToplantıya “AB-Türkiye Uluslararası Yeşil Koridorlar STK Ağı” üyesi sivil toplum kuruluşları arasından ABKAD (AB ve Küresel Araştırmalar Derneği) adına Başkan Yardımcısı Can Baydarol, ZMPD (Polonya Uluslararası Karayolu Taşımacıları Derneği) adına Taşımacılık Bölümü Yetkilileri Tomasz Malysko ve Anna Wieczorek, ENC ( Avrupa Komşuluk Konseyi) adına Müdür Samuel Dovery Vesterbye, TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) adına Taşımacılık ve Lojistik Sistemleri Daire Başkanı ve IRU Eşya Taşımacılığı Konseyi Başkanı Aslı Çalık ile beraber TIR ve ATA Müdürlüğü Uzmanı Selcan Balantekin, TOBBUND Lojistik Yatırım A.Ş. adına Genel Müdür ve BSEC-URTA Genel Sekreteri Mehmet Uylukçu ile Hukuk ve Sözleşme Yönetimi Müdürü Avukat Ayça Türkcan, Proje Müdürü Feryal Selvi, Proje Sorumlusu Canan Cellat, Uzman Gülvade Akdemir,Uzman Çiçek Çayır, Uzman Yardımcısı Bürge Oğuz ve Kurumsal İletişim Uzmanı Rabia Başkal, BSEC-URTA ( Karadeniz Ekonomik İşbirliği Bölgesi Karayolu Taşımacılığı Dernekleri Birliği) Genel Sekreter Yardımcısı ve UND İcra Kurulu Üyesi Alpdoğan Kahraman, ABADA (Azerbaycan Uluslararası Karayolu Taşımacıları Derneği) Genel Sekreter Yardımcısı Kenan Gurbanov, YASED (Uluslararası Yatırımcılar Derneği) Yatırımlar ve Stratejik Araştırmalar Direktörü Hüseyin Özgür Ünsal, TURABDER (Türkiye-Avrupa Birliği Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Zeynephan Gemicioğlu, UTRADER (Uluslararası Ticaret Ağı Derneği) adına Sakarya Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü Araştırma Görevlisi Büşra Garip, TEDAR (Tedarik Zinciri Yönetimi Derneği) Yönetim Kurulu Üyesi Atilla Yıldıztekin, HİB (Hizmet İhracatçıları Birliği) adına Uzman Yardımcısı Can Erhan Turan, İstanbul Barosu Lojistik ve Taşıma Hukuku Komisyonu Başkan Yardımcısı Avukat Burcu Çotuksoken, MT (Sırbistan Uluslararası Karayolu Taşımacıları Derneği) TIR ve Yük Taşımacılığı Bölümünden Olivera Miovska ve IRU (Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği) Türkiye Temsilciliği adına Adrian Albu ve Uluslararası Nakliyeciler Derneği adına İcra Kurulu Başkanı Alper Özel, İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Evren Bingöl, AB Uzmanı Ayşegül Ketenci, Basın ve Kurumsal İletişim Uzmanı Hatice Hacısalihoğlu ile İstatistik ve Veri Analizi Uzmanı İhsan Ölmez katıldı.
STK Ağının üyesi olan kuruluşlar adına katılımcıların kuruluşlarını kısaca tanıttıkları toplantıda UND’nin, proje ortaklarıyla beraber proje kapsamında yürüttüğü çalışmalar hakkında bilgi veren İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Evren Bingöl; Türkiye-AB karayolu taşımacılığı ilişkileri ile ilgili olarak hazırlanan raporların STK Ağı üyeleriyle paylaşılacağını aktarırken; projenin tamamlanmasından sonra da Türkiye-AB arasında karayolu taşımacılığı ilişkilerinin geliştirilmesine yönelik olarak, sınır geçişlerinin hızlandırılması iile ilgili projeler dahil olmak üzere, STK Ağının üyeleri arasında yeni projelerin ve işbirliklerinin geliştirilmesine çalışılacağını açıkladı. Avrupa Birliği’nin pandemi sürecinde AB iç pazarına mal ve hizmet taşıyan tüm taşımacılara ve personellerine geçiş kolaylıkları sağladığı “Yeşil Hatlar (Green Lanes)” mekanizmasının pandemi sonrası dönemde de uygulanması konusunda girişimlerin süreceğini belirten Bingöl, Avrupa Birliği’nin Aralık ayında açıkladığı “Küresel Geçit (Global Gateway) Girişimi”nin de STK Ağı Üyeleri ile birlikte yürütülecek işbirliği amaçlı çalışmalar için önemli bir destek kaynağı olabileceğini sözlerine ekledi.
“AB-Türkiye Uluslararası Yeşil Koridorlar STK Ağı”nın gelecek faaliyetleri, projenin web sitesi www.eutransportdialogue.org adresinden takip edilebilir.