HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Başkanı ve UND Başkan Yardımcısı Murat Baykara, sektöre önemli destekler verildiğini ancak bu desteklerin çeşitlendirilmesi ve tabana yayılması gerektiğini söyledi. Sektörün krediye ulaşması konusunda EXİMBANK ve İGE ile yaptıkları görüşmelerde olumlu sonuç aldıklarını söyleyen Baykara, “Yakında sektöre müjdelerimiz olacak” dedi. Ticaret Bakanlığı Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Akın Ak da komiteden gelen talepleri değerlendirdiklerini belirterek, “Önümüzdeki dönemde farklı destek unsurlarını devreye almayı planlıyoruz” dedi.
HİB (Hizmet İhracatçıları Birliği) içerisinde yer alan Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi kısa süre içerisinde üye sayısını 193’ten 590’a çıkardı ve 4’üncü sıraya yükseldi. Bir buçuk yıl içinde yeni üyelerin katılımıyla üye sayısını 3 kata yakın artırarak önemli güç sağlayan komite, önümüzdeki dönem için de çalışmalarını hızlandırdı.
Sektöre sunulan destekler ve krediler konusundaki çalışmalarıyla öne çıkan HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi bir basın toplantısı yaparak son bir yılda yapılan çalışmalar hakkında bilgi verirken, sektöre verilen destekler konusundaki son gelişmeleri paylaştı.
HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Başkanı Murat Baykara ev sahipliğinde yapılan toplantıda Ticaret Bakanlığı Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Akın Ak da hazır bulundu. HİB Genel Sekreteri Fatih Özer ile birlikte Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi üyeleri: Ziya Güner, Ahmet Yayman, Ömer Gülen, Turhan Özen ve Evren Bingöl de toplantıda yer aldı.
Toplantı öncesinde lojistik sektörünün tanıtımı ve karayolu sektöründe sürücülerin çalıma hayatını gösteren tanıtım filmleri gösterildi. HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Başkanı ve UND Başkan Yardımcısı Murat Baykara, HİB’in son bir yıldır yaptığı çalışmalar ve etkinlikler hakkında bilgiler verdikten sonra Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi’nin hedefleri hakkında açıklamalarda bulundu.
“Ticaret fazlası veriyoruz”
Murat Baykara, “Lojistik ve yük taşımacılığı sektörü olarak 2021 yılında 17 milyar dolar, 2022 yılında 20 milyar dolar ihracat yaptık. 2023 yılında da 20 milyar dolarlık bir hizmet ihracatımız olacak. Bunu orta vadede 40 milyar dolara çıkaracağız. İhracatımızın üzerinde bir lojistik gelirimiz var. Bu ta ülkemizin transitten aldığı paylardan geliyor. İlk 9 ayda tüm sektörler dahil 74 milyar dolar hizmet ihracatı yapıldı ve 40 milyar dolar ticaret fazlası veriyoruz.” dedi.
Baykara, 2024 yılının zor geçeceğini ancak lojistik ve yük taşımacılığı sektörü olarak yine 20 milyar dolara ulaşacaklarını kaydetti.
“Yeni destek paketleri için taleplerimiz var”
Sektörel destekler konusuna ayrıca değinen Baykara, verilen desteklerin önemine vurgu yaptıktan sonra Ticaret Bakanlığı’ndan yeni destek paketleri talepleri olduğunu aktardı. Baykara, “Bunun için çalışmalar sürüyor.” dedi.
“Sektörün krediye ulaşım sorunun çözmek için önemli mesafe aldık”
“Sektörün en büyük sorunu kredilere ulaşım sorunu.” diyen Baykara, EXİMBANK ve İGE temsilcileri bir araya geldiklerini ve yapılan görüşmelerin ilk meyvelerinin aldıklarını, yakında sektöre müjdeli haberi vereceklerini kaydetti.
Avrupa mal taşımalarında Türkiye’nin transit gelirlerini, ihracat taşıma gelirlerinin 2025’te yüzde 20’sine 2030’da yüzde 30’una çıkarmayı hedeflediklerini belirterek, koydukları hedeflerle ilgili açıklamalarda bulunan Baykara, Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi’nin hedeflerini şöyle sıraladı: “Bu süreçte en büyük hedefimiz, yakın gelecekte ihracatımızı 40 milyar doların üzerine çıkarmak olacak. Mal ihracatıyla birlikte büyüyerek uluslararası lojistik gelirlerimizi artırmaya odaklandık. ‘‘Kuşak ve Yol’ projesinde Çin'i Avrupa'ya ve Avrupa’yı Çin'e bağlayan en cazip koridor olmak istiyoruz. Aynı şekilde, Avrupa tedarik zincirlerini Orta Asya’ya bağlayan Hazar Geçişli Uluslararası Taşımacılık Orta Koridor üzerinde daha etkin konuma gelmek ve bu koridor üzerindeki taşımaların kolaylaştırılmasını sağlamayı, ülkemiz sınır geçişlerini hızlandırıp ihracatımızdaki beklemeleri azaltmayı ve tüm bu gelişmeler sonucunda Dünya Bankası Küresel Lojistik Performans Endeksi’ndeki sıralamada ilk 25 ülke arasına girmeyi de hedefliyoruz. Amacımız, Türkiye’yi bölgesinde en çok tercih edilen merkezlerden biri haline getirmek.”
“Türkiye en güvenilir lojistik merkezdir”
“Bizler sektörümüz adına ülkemizi, ‘en yalın, en kolay, en hızlı ve en güvenilir lojistik merkez’ olarak tanımlıyoruz. Bu tanımlama ne gerçek üstü bir yaklaşım ne de hayalci bir bakış açısı. Tarihin eski dönemlerinden bu yana bulunduğumuz coğrafyanın bir geçiş merkezi olduğunu sadece bizler değil, tüm dünya kabul ediyor.” diyen Baykara, bu bakış açısının hedefe ulaşmada kendileri için pusula görevi gördüğünü söyledi. Baykara, Sektörümüzü daha da ileri taşımak için kararlı bir şekilde çalışmaya devam ederken; teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek, tüm süreçlerde mutlak bir iyileşme yakalamak adına faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Bu yol, uzun, meşakkatli ve bir o kadar da öğretici. İnovasyona açık bir yaklaşım benimseyerek, eğitime ile sürekli gelişmeye yapacağımız yatırımları ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak, ülkemizin lojistik alanındaki potansiyelini gerçekleştireceğimize inanıyoruz.” şeklinde konuştu.
Sektörün hizmet ve mal ihracatı arasında adeta bir köprü görevi üstlendiğini kaydeden Baykara, şöyle devam etti: “Burada ülkemizin sahip olduğu fırsatlara baktığımızda ise birlikte büyütülebilecek iş ortaklarının varlığı, yurt dışı yatırım fırsatları, sınır komşularımızla yapılabilecek anlaşmalar, ‘Kuşak ve Yol’ projesinde bir hattın ülkemizden geçmesi, Avrupa tedarik zincirlerini Orta Asya’ya bağlayan Hazar Geçişli Uluslararası Taşımacılık Orta Koridorun etkin bir parçası olmamız, ayrıca ülkemizin Avrupa Birliği’nin Çin’in Kuşak ve Yol projesine rakip olarak uygulamaya koyduğu Global Gateway (Küresel Geçit) projesinin partner ülkesi olarak belirlenmiş olması ve alternatif güzergahlar geliştirilme potansiyeli ön plana çıkıyor.”
“Türkiye’nin eli çok güçlü”
Baykara, Türkiye’nin sunduğu avantajlarla elinin çok güçlü olduğunu anlatarak, “Avrupa, Bağımsız Devletler Topluluğu, Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkelerindeki talebe kısa sürede erişim imkanı veren coğrafi konumumuzun ortaya çıkardığı fırsatlar, globalde sıralamaya giren liman ve havalimanımızın varlığı, THY Cargo’nun doğrudan uçuş nokta sayısı ve önde gelen global hava kargo firmaları arasında yer alması, uygun işgücü maliyetleri, önemli uluslararası ulaşım koridorlarında yer alma gibi avantajlar hedeflerimize ulaşma konusunda bizlerin elini güçlendirecek unsurların başında yer alacak.” değerlendirmesinde bulundu.
“Türkiye’yi en çok tercih edilen lojistik merkez haline getirmeyi amaçlıyoruz”
“Yıl içinde gerçekleştirdiğimiz bu çalışmaların çok daha fazlasını hayata geçirmek için en büyük gücümüz insan kaynağımız ve ihracatçılarımızın becerisi olacak.” diyen Baykara, “Amacımız, Türkiye'yi bölgesinde en çok tercih edilen lojistik merkezlerden biri haline getirmek ve çok geçmeden bölgenin lojistik üssü olmasını sağlamak olacak. Bu hedeflere ulaşmak için birlikte çalışarak, ülkemizi daha da ileri taşıyacağımıza yürekten inanıyorum.” ifadelerini kullandı.
Sektörün yeni iş ortaklıklarıyla büyüme konusunda son derece önemli fırsatlar barındırdığına işaret eden Murat Baykara, sözlerini şöyle sürdürdü: “Yurt dışı yatırım fırsatları ve bölgedeki komşularımızla hayata geçireceğimiz yeni iş birlikleri ve anlaşmalar ile ülkemizin lojistik ve taşımacılık sektöründeki gücünü artırmamız gerektiğine inanıyoruz. Alternatif güzergahlar geliştirerek ihracatımızı artırmaya destek olurken; Avrupa, Bağımsız Devletler Topluluğu-Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkelerindeki talebe kısa sürede erişim imkânı veren coğrafi konumumuzun ortaya çıkardığı fırsatlar, uygun işgücü maliyetleri, önemli uluslararası ulaşım koridorlarında yer alma gibi avantajlar, hedeflerimize ulaşma konusunda bizlerin elini güçlendirecek unsurların başında yer alacak.”
“Sektörün filmlerde gösterilen kötü imajını ortadan kaldırıyoruz”
Karayolu sektörünün film ve dizilerde kötü gösterildiğini söyleyen Baykara, “Tır garajlarının basıldığı sektör imajını zedeleyen görüntülerin yer aldığı diziler görüyoruz. Bu algıyı kırmak için hareket geçtik ve HİB bünyesinde yer alan Eğlence ve Kültür Hizmetleri Komitesi’nin de desteğini alarak, dizilerde sektörle ilgili olumsuz görüntülerin kaldırılmasını sağladık.” dedi. Baykara bir dizide geçen “Şu kamyonun arkasına takılalım en iyi yemek yenecek yeri kamyon şoförleri bilir” repliği örneğini vererek sektörün imajı için sağlanan katkıya dikkat çekti.
Sektöre 700 milyon TL’lik destek sağlandı
Ticaret Bakanlığı Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Akın Ak sektöre sağlanan destekler konusunda bilgiler verdi. Lojistik hizmet ihracatında Türkiye’nin dünyada 2,5 pay ile 11’inci sırada olduğuna vurgu yapan Ak, sektörün hizmet ihracatının yanında mal ticareti için de büyük önemi olduğunu belirtti.
Toplam 17 markaya 700 milyon TL’lik destek ödemesi yaptıklarını açıklayan Ak, toplam hizmet ihracatçılarına verilen desteğin 1.9 milyar TL olduğunu yıl sonuna kadar bu rakamın 2 milyarı TL’yi geçeceğini söyledi. Ak önümüzdeki dönemde verilen destek miktarının artacağının altını çizdi.
Sektörel destekleri 3 grup altında topladıklarını aktaran Ak, “5448 sayılı Hizmet İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Karar ile tüm lojistik işletmelerin yararlanabileceği destekler sunuyoruz. 2564 sayılı Döviz Kazandırıcı Hizmet Sektörleri Markalaşma Desteği kapsamında az sayıda ve nitelikli firmalara destek veriyoruz. Bu destek ile THY gibi küresel ölçekli markalar oluşturmak istiyoruz. Bir diğer önemli desteğimiz de 5973 sayılı Marka ve Turquality destekleri.” dedi.
Yurtdışı Lojistik Dağıtım Ağlarının Desteklenmesi Kararı kapsamında 6 projenin hayata geçtiğini bunlardan 4 tanesinin Avrupa’da 2 tanesinin Amerika’da olduğunu aktaran Ak, “Buradaki amacımız uçtan uca entegre bir lojistik hub oluşturmak. En önemli temel motivasyonumuz yükün konsolide edilmesi, ölçek ekonomisinden faydalanılması ve en az maliyetle son tüketeciye ulaştırılması:” diye konuştu.
Akın Ak, HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi ile sürekli görüşme halinde olduklarını, komiteden gelen talepleri değerlendirdiklerini belirterek, “Önümüzdeki dönemde farklı destek unsurlarını devreye almayı planlıyoruz.” açıklamasını yaptı.
HİB Genel Sekreteri Dr. Fatih Özer, "Hizmet ihracını bir uçak, lojistiği de uçağın kanatlarından biri olarak görüyoruz. Hizmet ihracatı için ayrı bir genel sekreterlik kuruldu. 4 sektör desteklerden faydalanıyordu, bu sayı 16’ya çıktı. Bu da rakamlara yansıdı" diye konuştu.
HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Üyesi Turhan Özen, de yaptığı değerlendirmede hava kargonun değer bazında bakıldığında taşınan yüklerin yüzde 35’ini, Türkiye’de ise yüzde 8’ini taşıdığını söyleyerek, ülkemizde oranın düşük olmasının sebebini karayolunun etkinliği olarak gösterdi. Özen “En çok ihracat yapılan bölge olan Avrupa’ya kısa sürede karayolu ile bağlanabiliyoruz” dedi Katma değerli ürün ihracatı arttıkça hava kargonun da payının arttığına vurgu yapan Özen, “Dünyanın en fazla noktasına ulaşan uçuş ağına sahip markayız. İhracatçıyı 104 noktaya direk kargo uçağı ile 344 noktaya yolcu uçağı ile ulaştırıyoruz. Gelirimizin yüzde 78’i transitten geliyor. Turkish Cargo’nun büyümesi dünya hava kargo pazarından aldığımız paydan geliyor.” dedi.
HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Üyesi Ahmet Yayman, “Hizmet İhracatı Geleceğimiz diye bir sloganımız var. 100 milyar dolarlık hizmet ihracat hedefimiz var. 5 sene sonraki hedefimiz 200 milyar dolar. Hizmet ticaretinden aldığımız pay 1,3 iken bunu yüzde 2’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Bunu yaparken ülkemize döviz kazandırıyoruz. Bu hizmeti verirken çeşitli zorluklarla karşılaşıyoruz. Kota, vize sorunlarımız var. Ülkemizin ticaret yüklerini taşıyoruz. Bu zorlukları aşmak için temaslarımız oluyor.” diye konuştu.
HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Üyesi Ömer Gülen, “Ülkemizin gelişmişliğini nasıl artırabiliriz diye düşünüyoruz. Türkiye’nin çıkış yolu ihracat. İhracatı artırmanın en önemli koşulu lojistik kanallarının açık olması. Bizim amacımız da bunu sağlamak. Ülkemiz ihracatını ne kadar artırırsak ülkemiz o kadar kalkınacaktır. Hizmet ihracatçıları olarak belirli noktaya gelmiş lojistik firmalarının varlığını korumak önemli. Yabancı plakalı araçlara karşı düşüş var. Bunlara karşı tedbirler alınması önemli. Hizmet gelirimiz düşmesin yabancılaşmayalım.” diye konuştu.
HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Üyesi Ziya Güner, “Biz ihracatla büyüme modelini seçmiş bir ülkeliyiz. İhracatçıya verilen desteklerde lojistiğin unutulmaması gerekiyor. Lojistik olmadan ihracatın artması mümkün olmayacaktır. Bizim sektörümüz sermaye ve işletme maliyetleri çok yüksek bir sektör. Günümüzde finansmana erişimin zorlaşması bunu da daha da zorlaştırıyor.” diye konuştu.
HİB Yük Taşımacılığı ve Lojistik Hizmetler Komitesi Üyesi Evren Bingöl, “Belirsizliğin arttığı dönemde sektöre verilecek destekler çok önemli. Türk nakliyecisinin mevcut veya öngörülemeyen bir ortamda yeterince desteklenmemesi firmaların hayatta kalmasını zorlaştırır. Ocak-Eylül 2023 yılı itibarıyla ihracatımızda karayolunun payı yüzde 36’dan 42’ye çıkmış görünüyor. Havayolu ve karayolu ihracattaki payını artırıyor.” diye konuştu.