Türkiye’nin en büyük liman şehirlerinden biri olan Mersin’de hayata geçirilen Mersin Lojistik ve Taşımacılık Fuar’ı 28 Eylül – 1 Ekim tarihleri arasında gerçekleştirildi.
CNR Holding tarafından düzenlenen fuar, Mersin Ticaret ve Sanayi Odası işbirliği ile organize edilirken, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Lojistik Derneği (LODER), Mersin Deniz Ticaret Odası'nın da destekleri ile hayata geçirildi.
CNR Expo Mersin Lojistik ve Taşımacılık Fuarı MTSO Başkanı Ayhan Kızıltan, MTSO Meclis Başkanı Hamit İzol, UND. Başkan Yardımcısı Muhittin Ocak CNR Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ceyda Erem ve kent protokolünden çok sayıda katılımcı ile beraber açılışı yapıldı.
Sektörün uluslararası lider firmalarının yer aldığı fuarda, yerli ve yabancı profesyoneller, yeni lojistik partnerleri ile buluşurken, dernek ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri, akademisyenlerin katılımlarıyla paneller, seminerler de düzenlendi.
Karayolu Taşımacılığında Yeni Trendler Gündeme Taşındı
Fuarın ilk günü, Tarsus Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Sami Süygün’ün moderatörlüğünde, UTİKAD Temsilcisi Şerife Türünç, Güney Anadolu Grup Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Ferdat Demir ve UND Başkan Yardımcısı Fatih Şener konuşmacı olarak katıldığı “Karayolu Taşımacılığında Trendler” konulu panel gerçekleştirildi.
Karayolu taşımacılığındaki yeni trendler ve teknolojik gelişmelerin aktarıldığı panelde konuşma yapan UND Başkan Yardımcısı Fatih Şener yakın gelecekte karayolu taşımacıları ve hatta yüklerini taşıdıkları firmalara kadar bir takım sorumluluk vergiler cezalar gündeme geleceğinden bahsederek firmaların AB’de açıklanan yeşil mutabakat ve karbon emisyonuna adapte olmalarının öneminden bahsetti. Avrupa’nın pek çok teknolojiyi insansızlaştırmaya çalıştığına değinen Şener, insansız araç konvoylarının gündemde olduğunu, Avrupa ülkelerindeki genç nüfus yetersizliği ve ulusal güvenlik için yüksek teknolojik ürünlere yöneldiğini aktardı.
Lojistiğin tüm sektörlerin omurgası olduğunu söyleyen Fatih Şener “Türkiye ihracatı arttıracaksa nasıl olacağına karar vermesi gerekir bu lojistik şartların iyileştirilmesi ile olur, lojistiği vücutlaştırın lojistiğin hızını arttırın ihracatımız artar. Çin tekstilde Avrupa’da Türkiye ile rekabet edemiyor, çünkü Çin’den 45 günde tişört gelene kadar Avrupa’da moda değişiyor. Şimdi trenle 14 günde geliyor bizimle rekabet etmeye çalışıyor. Lojistik uluslararası ticarette belirleyicidir. Fabrika kurarken de ihracat yaparken de lojistik tam belirleyicidir ve ihracatçının bunu görmesi gerekir.” dedi.
Lojistikte Başarı İçin İyileştirmeler Şart
Fuarın ikinci gününde ise Prof Dr. Mehmet Tanyaş’ın moderatörlüğünde gerçekleştirilen “Kombine Taşımacılık Yönetmeliği ve Yeşil Lojistik “ konulu panele UND icra Kurulu Üyesi Muammer Ünlü konuşmacı olarak katıldı.
Ünlü yaptığı konuşmada; “Lojistik sektörünün hem dünyada hem de Türkiye’de devamlı büyüme trendi içinde olduğunu, bu süreçte sektörde rekabet koşullarının da aynı düzeyde arttığını, kara, hava, demir ve denizyolu taşımacılıklarının her birinin kendi özelinde ayrı öneme sahip olduğunu ifade etti. Asya, Avrupa ve Ortadoğu’nun geçiş koridorunda yer alan Türkiye’nin, lojistik sektöründe oldukça avantajlı bir ülke konumunda olduğunu belirten Ünlü, bu avantajlı durumdan gerekli kazanımları elde edebilmek için Türkiye’nin, Lojistik Performans Endeksi’nde daha üst sıralarda yer alması gerektiğini söyledi.
Ünlü konuşmasının devamında, ülke ekonomisini daha üst sıralara taşıyabilmek için öncelikle lojistiğin tüm departmanlarında kurumsal ve fiziksel altyapı eksikliklerinin tespit edilmesi gerektiğini, bunun için gereken düzenlemelerin; ilgili bakanlıkların, müdürlüklerin, sivil toplum örgütlerinin, akademisyenlerin ve tüm sektör paydaşlarının hiçbir ön koşul öne sürmeden konunun bütünsel bir yaklaşımla ele alınması gerektiğini belirtti.
İyileştirmelerin başında da, günümüzde hız ve maliyet kavramlarının rekabetin vazgeçilmez 2 unsuru olması nedeniyle, özellikle sınır kapılarındaki beklemelerin sona ermesi gerektiğini, modlar arası entegrasyonda bürokrasinin azaltılması, dijitalleşerek tek pencere sisteminin tedarik zincirinin kesintiye uğramadan devamının önemi, şoför ve operasyonel iş ve işlemlerde aktif görev alacak nitelikli personel eksikliğinin giderilmesi için etkin işbirliklerinin zorunlu olduğunu, lojistik köylerin, aktarma merkezleri ve ulaşım planlarının tüm tarafların görüşleri alınarak ortak akılla belirlenmesini, özellikle karayoluyla ile demiryolu bağlantılarının, kombine taşımacılık, gümrük işlemleri gibi konularda iyileştirmeler yapılarak uluslararası standartların yakalanmasına gayret gösterilmelidir” dedi.
UND Standı Ziyaretçileri Ağırladı
28 Eylül – 1 Ekim tarihleri arasında devam eden fuarda Uluslararası Nakliyeciler Derneği’nin standı; başta sektör mensupları olmak üzere, Mezitli Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Ulaştırma Bölümü, Mersin, Tarsus ve Toros Üniversiteleri Lojistik Bölümü öğrencileri, Akademisyenler ve UND üyeleri tarafından ziyaret edildi.