Rusya, Tuapse Liman Sorunları İstişare Edildi - Uluslararası Nakliyeciler Derneği
  • ANASAYFA
  • /UND'DEN HABERLER
  • /RUSYA, TUAPSE LİMAN SORUNLARI İSTİŞARE EDİLDİ
RUSYA, TUAPSE LİMAN SORUNLARI İSTİŞARE EDİLDİ
A+A-
Rusya, Tuapse Liman Sorunları İstişare Edildi

Türkiye ve Rusya arasında doğrudan ulaşımı sağlayan Ro-Pax hattı gerek kapasite sorunu gerekse de yüksek gemi maliyetiyle, iki ülke arasındaki tedarik zincirinin önemli bir parçası haline gelememiştir.

Dünyanın en pahalı Ro-Pax hattı muadili olan, Haydarpaşa/Karasu/Samsun - Tuapse limanı seferleri, maliyeti dışında, haftalık TIR işlem sayısı ile, Rusya sınır kapılarındaki en düşük araç işlem hacmine sahiptir.

Türkiye ve Rusya arasında Ro-Pax hattının kurulması ve sürdürülebilir olması için yoğun girişimler gerçekleştiren UND, Tuapse limanında bekleme sürelerinin 5 ile 10 güne çıkması sebebiyle, Ticaret Bakanlığımız ve ülke Ticaret Müşavirlerimizin de desteğiyle, Türk ve Rus liman, Gümrük, Ulaştırma, Moskova Türkiye Büyükelçiliği, Krasnodar Türkiye Başkonsolosluğu ve diğer Resmî Kurumların katılımıyla Tuapse limanı istişare toplantısı gerçekleştirilmesine vesile oldu.

Resmi toplantıda, UND adına söz alan, UND Başkan Yardımcısı ve Genel Sekreteri Cihan Sünel, Dernek tarafından gerçekleştirilen analiz ve raporlamalar ışığında, şu soruları Rus Tarafının dikkatine sundu.

  1. Karayolunda Gürcistan-Rusya sınırında, günlük 780 TIR, Azerbaycan-Rusya, günlük 500 TIR Rusya’ya giriş yaparken, 2024 Ocak-Haziran ayında, Tuapse limanında 4.117 TIR’ın taşınması, en fazla haftalık 170 TIR’ın Tuapse limanında işlem yapılmasının ve 10 günlük bekleme nedeni nedir? Kara sınır kapılarında sunulan evraklar ile aynı olarak, Tuapse limanında da aynı evraklar sunulmaktadır, Tuapse limanında farklı olan nedir?
  2. Tuapse limanında uzun bekleme süresine ve yüksek maliyete neden olan T-1 işlemini neden Tuapse limanında sadece 2 firma gerçekleştiriyor?
  3. Tuapse limanında günlük 3.000 Ruble TIR Parkı ücreti ödenmesi ve adil sıra düzeninin hala oluşturulamamış olmasının nedeni nedir?
  4. UND tarafından daha önce hazırlanmış olan Rusya Liman maliyetleri 2022 yılında 26.000 $ seviyesinde iken 2024 yılında neden 56.000 $ seviyelerine çıkmıştır?
  5. Tuapse Liman gümrüğünün, Türk taşımacılık firmalarının eksik evrak sunduğunu iddia etse de, her gemide, sadece %5 seviyesinde eksik evrak teslim eden Türk taşımacılık firması bulunmaktadır. Evrak eksiklerinin UND’ye bildirmesi durumunda, UND, tüm gerekli girişimleri gerçekleştirecektir.
  6. Tuapse limanı beklemeleri yüzünden, Türk sürücülerinin 30 günlük vizesiz kalış süresi aşılmakta ve sürücülerimiz deporte edilmektedir.
  7. 2022 yılından beri, Resmi Makamların gündeminde olmasına rağmen, Tuapse limanında hala TIR karnesi niye kullanılamamaktadır.

Toplantıda alınan diğer kararlara göre Tuapse limanı incelemesi Resmi Kurumlarca devam etmesi, Eylül ayında tarafların bir araya gelmesi, limanda neden sadece 2 adet T-1 gümrük hizmeti veren firma bulunmasının Rus tarafınca araştırılması, UND tarafından süreç analizleri ve maliyetlerin hazırlanması ve Rus tarafınca taşımacıların eksik olarak sunulduğunu iddia ettiği evraklar hususunda UND’ye bilgi verilmesi ve UND’nin gerekli paydaşları bilgilendirmesi ve uyarması, gemilerin sefer bilgilerinin Rus tarafına iletilmesi ve gümrükler arasında veri değişimi gibi projelerin değerlendirilmesi alınan kararlar arasındadır.

Türkiye ve Rusya arasındaki ticaret için büyük öneme sahip Türkiye-Rusya Ro-Pax hattını önemle takip eden, olası sorunları çözmek için tüm gayreti gösteren ve söz konusu toplantının gerçekleşmesini mümkün kılan Ticaret Bakanlığımıza, Moskova Büyükelçiliğimize ve Krasnodar Başkonsolosluğumuza sektörümüz adına şükranlarımızı arz ediyoruz.